Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov
contents.gif (1846 bytes)

ÚVOD INTRODUCTION


Kořenov 25.VIII.2012 11:18
Pět štádlerů před staniční budovou


naposledy upravováno 21.03.2016 last updated


Desítka
sbírka trampských vyprávění ohledně Desítky (743.010) a příhod okolo železnice Železný Brod - Tanvald.
Železniční společnost Tanvald. Těmto lidem náleží dík za zachování obou Rakušanek, a tato parta zajišťuje nostalgicé jízdy.
Toto je odkaz na stránky ŽS Tanvald!
Cremallera v Pyrenejích Jiné dráhy.
Seznam odkazů na jiné - zejména ozubnicové - dráhy.

Jízdní řád ve formátu PDF - time table - Liberec - Tanvald - Harrachov Szklarska Poreba a zpět in PDF format

léto 2012:
jsem trávil vyjímečně v Krkonoších západních, v Rokytnici n.J. No a to je k zubačce kousek, takže bylo opět na co koukat. Navíc se mi povedl hezký trek z Rokytnice přes Sněžné jámy do Szklarskej Poreby, takže fotky jsou letos od Szklarskej Poreby  přes Tanvald a Smržovku až do Jiřetína pod Bukovcem! A s malým Honzíkem jsme nafotili i něco obrázků u viaduktu přes Jizeru, akorát ta kvalita! - je poplatná deštivému počasí...
Takže: 843 jsou definitivně pryč a na zubačce je vysloveně "přeštádlerováno". Více >>

léto 2010:
Již delší dobu se povídalo o zahájení pravidelného provozu přes hranici, do Szklarske Poreby. Faktem je, že nějaká přesnější informace chyběla. Celé to vrcholilo "nezahájením provozu", jak o něm referovala Železniční společnost Tanvald. Na poslední chvíli - v poledne 27.srpna padlo konečné rozhodnutí a přes hranici vyjely pravidelné pasažérské vlaky! 28. srpna jme vyjeli a stihli jsme 2. jízdu z Harrachova (10:55). Celá akce měla dobrodružný nádech, protože přsnější informace chyběly!  Více >>
Videa na MSN přestaly být podporovány, takýe další stěhování: Youtube snad vydrží - a videí přibývá!

léto 2009:
Kdy byly oslavy 100 let zahájení provozu na dráze Tanvald - Kořenov? No, bylo to roku 2003. Měl jsem tehdy docela slušný Olympus s 2Mpix a byl jsem nadšen možnostmi, které skýtal při natáčení videa. Snažil jsem se videa nějako uplacírovat na stránky, ale přiznám se, na hostovaných to jde dost ztuha - zkrátka zmetek! Až dnes přicházím s kompletně přepracovanou metodikou a používám embedded video ze stránek msn (obdoba You Tube - ale zdá se mi, že video zpracovává ve vyšší kvalitě...). Jenom napovím: videa jsem vyhrabal stará - k oslavám 100 let, ale i novější z roku 2005 - strašně to letí!!!
V roce 2006 jsem si posteskl, jak by se zde vyjímal elektrický motorový vůz: ne že by na západ od nás jich neběhalo dost, ale cena by asi byla krapet vyšší... V té souvislosti si dovoluji upozornit na reportáž z polské Wieliczky, kam Poláci zajíždějí svými EN-81. Pozývám Vás k nakouknutí! Tak si tu zubačku na mých stránkách užijte a někdy nashledanou na zubech!

léto 2006:
Podstatné změny v mém osobním životě způsobily, že jsem se v roce 2006 k těmto stránkám takřka nedostal... a nebýt příspěvků Rudy Hippmana, Ervína Pohla a M.Boháče, nedoznaly by ani změny. Důležitým přínosem byla též informace - a s ní související prolink na stránky Dr. Wolfa, který přináší nejen vzpomínky pamětníka, ale též dokládá existující zbytky po vykolejeném stroji z let 40-tých.

Na zubačce došlo též k smutným událostem - ta nejsmutnější je, že navždy odešel pan Jaromír Hejzlar, přednosta stanice Kořenov v.v. - osoba, která neodmyslitelně ke kořenovské zubačce od roku 1945 patřila... a snad i bude patřit. Tato událost přešla bez větší odezvy v tisku, a to i v oborovém - takže nějaké shrnutí o významu a díle této osobnosti na svého autora ještě čeká...

Ke konci roku došlo k události jiné, tentokráte hojně prezentované jak v médiích, tak v e-mailingu - k vyhoření stroje 820.021. Mnoho jeho fotek naleznete i na těchto stránkách. Se strojem přišlo vniveč i mnoho dobrovolnické práce lidí, kteří tuto mašinku vlastníma rukama zachránili před likvidací a vrátili na koleje zubačky stroj, který od 60-tých let k nim neodmyslitelně patřil. Stroj podlehl plamenům ve službě, když zaskakoval za jednu z nefunkčních "rakví".

V tomto kontextu na mě až trochu groteskně zapůsobily zprávy o zkouškách "Regionovy" - trochu mi to připomíná "drby" o tom, proč vlastně na kořenovské zubačce nedošlo k nasazení hurvínků M131.1 - i když v Tisovci jezdily tyto stroje běžně. A taky jsem si vzpoměl, jak jeden - nyní již bývalý - zaměstnanec z GŘ ČD prohlásil o Regionově, že je to přerostlá latrina na kolejích - měl zřejmě na mysli onen obrovský záchod v řídícím voze. My, co jsme honili mašinky jen na koberci v obýváku, můžeme jenom pokývat hlavou: trakční schopnosti souprav s jednou hnací nápravou byly skutečně nevalné... A porovnání s 80 let starým "Krakonošem" pro Regionovu nevyznívá nijak lichotivě (pěkný, nový obrázek ET89 naleznete na stránce "elektrický provoz"). Moderní a lehký elektrický vůz, který by poskytoval svižné a spolehlivé spojení mezi Žitavou, Libercem, Jabloncem, Železným Brodem a Jeleniou Górou - hmm... to by bylo něco!